Praca w banku ‒ możliwości

praca w banku

Sektor finansowy działa prężnie, a praca w banku daje duże możliwości rozwoju ścieżki kariery. Na co zwrócić uwagę, jeśli decydujemy się na zatrudnienie w tej branży? Jakie warunki należy spełnić i czego najbardziej oczekują pracodawcy?

Kasjer w banku, analityk bankowy, dyrektor banku

Kasjer w banku, analityk bankowy, dyrektor banku, doradca finansowy – to tylko niektóre ze stanowisk, czekających na osoby szukające pracy w finansach. Każda z profesji wymaga innego doświadczenia, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Pracę w banku (podobnie jak w wielu innych instytucjach) można, najogólniej mówiąc, podzielić na front office i back office. Front office obejmuje zadania związane z obsługą klienta – zarówno doradztwo w zakresie oferty firmy, jak i sprzedaż produktów bankowych. W tym obszarze pracę znajdą doradcy klienta (biznesowego, korporacyjnego, premium, indywidualnego) oraz kasjerzy bankowi.

Front office dotyczy także działań posprzedażowych – opieki nad klientami, rozwiązywania ich bieżących problemów. Tutaj warto wspomnieć o możliwości pracy w call center, zajmującym się właśnie kontaktem z klientami po zakupie produktów banku. Często to zadanie zlecane jest specjalizującym się w telefonicznej obsłudze klienta firmom zewnętrznym.

Back office to całe zaplecze administracyjne. W sektorze bankowym obejmuje ono tworzenie, wdrażanie i zarządzanie ofertą produktową, działania administracyjne, logistyczne, związane z obsługą prawną, księgowością, HR i wszelkie inne obszary, niezbędne do sprawnego i skutecznego funkcjonowania front office i całej instytucji.

Jeśli chodzi o pracę w banku, zarobki są dość zróżnicowane. Wszystko zależy od pionu, zakresu obowiązków i stopnia odpowiedzialności.

Oferty pracy w banku

Analizując wyżej przedstawione możliwości, trzeba przyznać, że kariera w banku może przebiegać w różnych kierunkach. Jak w innych dziedzinach, ważne, aby wybrać obszar, w którym chcielibyśmy i planujemy się specjalizować. Praca na niższych i średnich szczeblach pozwoli dokładnie poznać specyfikę bankowości i będzie świetnym, solidnym fundamentem do obejmowania wyższych stanowisk.

Jakie wymagania stawia się kandydatom w ofertach pracy w banku? Za podstawę można uznać kierunkowe wykształcenie. Finanse i bankowość, ekonomia, rachunkowość czy też matematyka – te kierunki zazwyczaj dają merytoryczne podstawy do pracy w bankowości. Często jednak pracodawcy zaznaczają, że wystarczy wykształcenie średnie.

Ważne, zwłaszcza w pionie związanym z obsługą klienta, są kompetencje miękkie, takie jak komunikatywność, entuzjazm, zaangażowanie, odporność na stres, a także znajomość technik sprzedażowych oraz posługiwanie się językiem angielskim.

Osoby aplikujące na stanowiska dyrektorskie w poszczególnych oddziałach powinny posiadać wykształcenie wyższe, doświadczenie na stanowisku kierowniczym czy zdolności menedżerskie. Wieloletnia praktyka i znajomość branży to również bardzo cenione przez pracodawców atuty.